

Wij gaan voor gezelligheid

Lisette Glerum,
vrijwilliger De Amazone
“Er is altijd genoeg te doen. Als er kookclub is staan we bijna de hele dag te schillen en snijden. Maar ook als er geen activiteit is, zijn we aan het verven of opknappen. Onze bezoekers zien alles: ‘Heb je een nieuw plantje?’. Wij gaan voor gezellig. Al zit er maar één meneer, we maken het huiselijk. De kookclub is altijd goed bezocht. We maken geen luxe gerechten of liflafjes. Lekkere Hollandse pot, dat wordt gewaardeerd. Als iemand dan zegt: ‘Dat doet me aan mijn vrouw denken’, dan is mijn dag goed.”
“Ik ben hier ooit komen binnen lopen bij een paranormale beurs. Vervolgens kwam ik vaker om te helpen, zo ben ik erin gerold als vrijwilliger. Tot vorig jaar woonde ik in Hoofddorp. Toen was ik hier elke week. Nu ik in Wervershoof woon, doe ik één week op en drie weken af. In die ene week ben ik hier dan vier dagen. Ik blijf het graag doen, ook nu het een uur rijden is.”
“We hebben zo’n leuk team. Iedereen is anders, iedereen heeft zijn eigen gedoe. Elke vrijwilliger en medewerker is een bloem en samen vormen we een mooi en veelkleurig boeket. We accepteren iedereen en iedereen draagt zijn steentje bij. In de coronatijd kun je je blind staren op wat er allemaal niet kan, maar wij kijken liever naar wat wel kan. We staan ook niet in de wachtstand. We laten van ons horen en trekken er soms op uit om mensen te blijven betrekken. Kom je weer? De Amazone is voor veel mensen hun enige uitje. Nou, dan maken we er echt iets van. Voor mij is vrijwilliger zijn belangrijk werk. Iets voor anderen doen, omdat je het leuk vindt en echt iets kunt betekenen.”
Andere verhalen

Vrijwilligerswerk houdt Corrie en Jaap jong: "Het houdt ons van de straat, haha!"
Corrie en Jaap zijn allebei al bijna 90 jaar, maar aan stoppen met vrijwilligerswerk denken ze nog lang niet. "We zijn er gewoon ingerold," vertelt Corrie. "En nu kunnen we het niet meer missen." Jaap voegt lachend toe: "Het houdt ons van de straat!" Samen zetten ze zich al 26 jaar in als vrijwilligers en komen ze al bijna 60 jaar over de vloer bij Dorpshuis Het Eiland. Met hun energie en humor zijn ze een onmisbare steun voor velen.
Corrie en Jaap
Vrijwilligers Dorpshuis Het Eiland
#ditismijnmaatvast
‘Als mensen met een glimlach naar huis gaan, ben ik blij’
“Toen ik met pensioen ging, dacht ik: wat zal ik nu eens oppakken? De Boskern is voor mij op loopafstand en ik ben gewoon het wijkcentrum binnen gelopen en heb gevraagd of ik iets voor ze kon doen. Nou dat kon.
Marja Wittebol
vrijwilliger wijkcentrum de Boskern, Hoofddorp
#ditismijnmaatvast

Mensen rekenen op je
Ik ben iedere maand gastdame bij de klaverjas en rummikub club en wekelijks bij de handwerkclub. Op de donderdagochtenden komt de handwerkclub bijeen. We hebben een fijne groep deelnemers. Iedereen is welkom.
Marja Hijstek
vrijwilliger Dorpshuis d’Oude Waterwolf
#ditismijnmaatvast

